2009 року відомий петербурзький колекціонер Андрій Васильєв придбав за 250 тисяч доларів картину знаменитого російського авангардиста першої третини ХХ століття Бориса Григор’єва. Вона називалася «У ресторані». Експертом, який дав висновок про справжність полотна, якраз і була колишня кураторка відділу мистецтва ХХ століття Російського музею, а нині всесвітньо відома експерт Олена Баснер.
Після такого висновку сумніватися в справжності картини Васильєв не мав жодних підстав. 2011 року він представив полотно на виставку до Москви. А там перевірили його справжність. Дві незалежні експертизи, проведені в Російському музеї та московському Експертному центрі імені Грабаря, встановили, що ця картина — підробка. І більше того. З’ясувалося, що оригінал цього полотна зберігається у Російському музеї, де до 2003 року працювала Олена Баснер. І називається він — «Паризьке кафе». У 2012 році було порушено кримінальну справу за статтею «Шахрайство в особливо великому розмірі», а 31 січня цього року в рамках його розслідування затримали Олену Баснер. Пікантність ситуації полягає ще й у тому, що саме Баснер є автором запатентованого методу визначення підробок живопису. В його основі лежить гіпотеза, що до початку ери ядерних випробувань, тобто до Хіросіми, на полотнах не було ізотопів, які з’явилися після 1945 року. За наявністю тепер можна визначати, коли було створено полотно — до 1945 року або після нього.
За матеріалами www.rg.ru